Вход

Православен календар

Закоравели в противенето на истината

 

 

„Те имат очи да виждат, а не виждат; те имат уши да слушат, а не слушат.“

Иез. 12:2

Уви, това са хора, криещи се зад паравана „Двери.бг“. Не че не знаем кои са. Яростни борци против светоотеческото Православие, против Преданието на светите Апостоли и светите Отци. Радетели за ново, модерно, реформирано „православие“ на ХХІ век, нагодено „според стихиите световни, а не според Христа“ (Кол. 2:8). Използващи принципа: ако една лъжа се повтори хиляда пъти, става истина.

Та за пореден път поднасят старата си лъжа: че Православният календар, Великият индиктион[1] (наричан още „юлиански календар“ или „стар стил“) който от времето на Първия Вселенски събор и до днес използва Едната Свята Съборна и Апостолска Православна Църква[2], засвидетелстван с множество Божествени знамения, светийски чудеса и ясното свидетелство на Божии угодници, и по който са служили и са се спасявали всички светци оттогава и до днес[3], не бил светоотечески. Само че от „шизофреничното“ (терминът е техен) им изложение изобщо не става ясно при това положение кой календар, според тях, е „светоотечески“ – римокатолическият (наричан още „григориански календар“ или „нов стил“) или несериозната календарна смесица (от православен, лунен и еретически календар), който в момента ползва, за жалост, БПЦ[4] в по-голямата си част, от икуменически съображения.

А това, че в БПЦ, слава Богу, все още има християни с православно съзнание и съвест, придържащи се към Преданието на светите Апостоли и светите Отци и към светоотеческия календар, който е част от това Предание, означава само едно: че макар „портите (дверите) адови“ (Мат. 16:18) да изглежда, че, аха, ще надделеят (срв. Мат. 16:18) над Православието в България и вече са съблазнили мнозина (срв. Мат. 24:10) с лъжите си в защита на римокатолическия календар в БПЦ (или на смесения хибрид, за тях е все едно), но до пълно тържество в борбата си против Православието те никога няма да стигнат, докато има макар и малцина, следващи спасителния път на Божиите угодници.

Римокатолическият календар не е предание на светите Апостоли и светите Отци. И това е добре известно на всички, включително и на църковните реформатори от „Двери“. Затова и шикалкавят, затова не говорят ясно по въпроса, затова залъгват хората, че григорианският календар бил „юлиански“, обаче „поправен“[5], и затова от всичките им изврътливи и недоказани твърдения лъха „мъдрост... земна, душевна, бесовска“ (Иак. 3:15), понеже „са от света, затова и по светски говорят, и светът ги слуша“ (1 Иоан. 4:5).

И тъй, макар вече ясно да сме писали по въпроса кой разкъса единството на Православната Църква чрез римокатолическия календар, ще споменем накратко най-важните църковни (а не земни и плод на плътското мъдруване) аргументи по въпроса.

***

Светоотеческият Православен календар е установен от светите Отци за това – Съборната Православна Църква да празнува заедно.

Римокатолическият календар е установен от отпадналите от Съборната Църква еретици-латиняни, а е въведен от масоните и икуменистите[6] в някои поместни църкви, и като резултат те вече празнуват отделно от Съборната Църква, и даже помежду си не са единни (ФПЦ по отношение на останалите римокалендарни поместни църкви). Това е първата вреда от въвеждането на римокатолическия календар в някои поместни църкви – разрушаване на литургическото единство и потъпкване Преданието на светите Отци. Затова днес римокалендарните църкви празнуват Рождество Христово на 12/25 декември, отделно от Съборната Православна Църква, която го празнува на 25 декември/7 януари. Да не би новостилците да мислят, че Христос се е родил два пъти, или че двойното празнуване на Рождеството Му е нещо нормално, както това става днес в Православния свят, където едни празнуват 13 дни по-рано от други?![7]

Светите Отци са узаконили Великия индиктион (Православния календар) още по времето на Първия Вселенски събор, за да може православната Пасха никога да не съвпада с еврейската пасха, а винаги да е след нея. Григорианският календар и пасхалията му не изпълняват това условие, а го нарушават. Защо тогава толкова усърдно го пропагандират модернистите?

Съборната Църква е установила четирите големи годишни пости – Велик, Петров, Богородичен и Рождественски. Нека вметнем, че Рождественският пост не е „Коледен“, както внушават „Дверите“[8], тъй като Коледа не е нищо друго, освен древен езически идол[9], и „Двери“ би следвало да се противопоставят на замъгляването на православното богословие с езически имена и понятия, а не да го толерират. Смесеният календар (римокатолически за неподвижните празници и православен – за подвижните) винаги съкращава Петровия пост, а понякога е причина за кощунството Петровден да се случва преди началото на Петровия пост, при което постът „изчезва“ по смесения календар. Тази подигравка с паметта на светите апостоли Петър и Павел ясно показва, че както римокатолическият, така и смесеният календари са напълно негодни за православното богослужение.

Римокатолическият календар е предаден на анатема и многократно отхвърлен от Съборната Православна Църква[10] от ХVІ век и до днес. Едва в началото на ХХ век той частично е натрапен в някои поместни църкви от масоните и икуменистите[11], антиканонично и против волята на църковния народ, като последният бива залъгван[12], че не се въвежда григориански, а „поправен юлиански“ календар, който обаче е еднакъв с григорианския[13]. Да не би това залъгване на паството (че макар григорианският календар да е предаден на анатема, обаче еднаквият му двойник не е) да е богоугодно и може ли с подобни недостойни лъжи да се постигне нещо добро за Църквата?!

Има много Божествени знамения, чрез които Сам Бог потвърждава правилността на светоотеческия православен календар и изобличава римокалендарните църковни реформатори. Благодатният Огън, който слиза ежегодно на Гроба Господен на Велика събота по стар стил, не е слязъл в годината, когато в Йерусалим въвеждат „новия стил“[14]. Какво изобличение свише за римокалендарците! Водите на р. Йордан се връщат само на Богоявление по стар стил и никога по нов[15]. Благодатният облак на Тавор се появява само на Преображение по стар стил (по време на светата Литургия) и никога по нов[16]. Защо модернистите от „Двери.бг“ се правят, че не виждат тези Божествени знамения? Те не могат да укажат нито едно Божествено знамение в подкрепа на „новия“ календар или на нелепия новостилно-старостилен хибрид, просто защото такива няма. Нима това не е показателно?! Когато Сам Господ явява чудесата Си, за да ни открие Своята света воля, само това е достатъчно, за да замълчи всяка плът пред лицето на Господа (Зах. 2:13). Горко на противящите се!

Има и много чудеса, извършени от светци, които са изобличение за новокалендарното нечестие. Подробно за тези чудеса може да се прочете тук. Обаче няма нито едно светийско чудо в подкрепа на „новия“ календар.

Има и много ясни свидетелства на Божии угодници, че „новият стил“ е антиканоничен и небогоугоден. Подробно за тях е написано тук. И няма нито едно свидетелство на Божий угодник, който ясно да каже, че „новият стил“ е дело богоугодно и че той е календарът на Православната Църква, или пък че нелепият новостилно-старостилен хибрид е календарът на Православната Църква.

Показателен е и краят на мнозина йерарси-икуменисти, които са въвели „новия“ календар в своите поместни църкви или активно са провеждали римокалендарната реформа в Православието. На всички тях без изключение краят им е нещастен и мерзък[17]. Това е буквално потвърждение на видението на един румънски монах-аскет. През 30-те години на ХХ век този монах се подложил на изключителен духовен подвиг – 40 дни се затворил в килията си, без да яде, без да пие дори и вода. Той само се е молил, за да разбере кой календар е правилен. Явили му се тримата светители – св. Василий, св. Йоан Златоуст и св. Григорий Богослов, и му казали: „Старият календар е правилен. А тези, които са въвели новия, ще страдат и ще бъдат наказани от Бога“[18]. Да не би модернистите от „Двери“ да си правят илюзии, че ще бъдат похвалени от Бога за антицърковната си дейност и за презрението си към Светоотеческото Предание?

В заключение ще кажем, че пред Божествените знамения, пред чудесата на светците и пред ясното свидетелство на Божиите угодници, звучат жалко и крайно несериозно опитите на църковните реформатори, прикриващи се зад паравана „Двери“, да внушават, че „светоотечески“ бил „новият стил“ или новостилно-старостилният смесен календар[19].

Подробно и задълбочено изобличаване на популярните „аргументи“ на римокалендарните апологети в защита на „новия стил“ е изложено в книгата „Кой разкъса единството на Православната Църква чрез римокатолическия календар?“ – в главата „Как „православните“ римокалендарни апологети представят неправдата за правда?“[20]. Обратно, модернистите от „Двери“ изказват лъжите си нагло и без никаква добросъвестна църковна аргументация. (Не че такава може да има за обосноваване на лъжите им.)

Ако искаме да се спасим, трябва да следваме Преданието на светите Апостоли и светите Отци, както е казала Сама Пресвета Богородица на един валаамски монах по време на смутовете във Валаамския манастир при насилственото въвеждане там на „новия“ календар[21]. А „новият“ календар, както и новостилно-старостилният хибрид, не е предание на светите Апостоли и светите Отци.

Прочее, „който има уши да слуша, нека слуша!“ (Мат.13:9).

Сайт „Православна класика”

[1] http://www.orthclass.com/zapr/5kal/5iul_lun.htm

[2] Макар някои поместни църкви за нещастие днес да са се отцепили от литургичното единство на Вселенската Православна Църква.

[3] Малцината новопрославени светци от Гърция, които по неволя са се спасявали в римокалендарната Еладска архиепископия, са по-скоро потвърждение на това, а не изключение. Нито един от тях не е засвидетелствал, че папският календар (който се ползва в Гръцката църква) е календарът на Православната Църква, нито че папската пасхалия е Пасхалията на светите Отци. Тъкмо обратно, признавали са със съжаление, че въвеждането на римокатолическия календар в някои от поместните църкви е отстъпление от Православното Предание.

[4] БПЦ (в по-голямата си част) съвсем не е „новостилна” църква, както ни внушават, а е „новостилно-старостилна”. Подвижните празници празнува по „стар стил”, а неподвижните – по „нов стил”, с изключение на Гергьовден – 23 април/6 май – (от съображения да не се пада през великия пост, за да може спокойно да се яде печеното агне) и паметта на Баташките новомъченици – 4/17 май – (понеже е нов празник). Тези два неподвижни празника БПЦ празнува по „стар стил”.

[5] http://www.orthclass.com/zapr/5kal/9kongres.htm

[6] http://www.orthclass.com/zapr/5kal/10kvv.htm

[7] Както, уви, е изтъквал за свой срам известният римокалендарен апологет архим. Методий (Жерев), чиито лъжи преповтарят днес списващите модернисткия сайт „Двери“. (Архим. Методий (Жерев). За календарната реформа. Сп. „Духовна култура“, бр. 9-10, 1969 г., с. 38.)

[8] http://dveri.bg/9pkdp

[9] Повече за езическото божество Коледа виж тук: http://www.orthclass.com/zapr/5kal/12postng.htm

[10] По-подробно тук: http://www.orthclass.com/zapr/5kal/13svotci.htm

[11] По въпроса кой въведе римокатолическия календар в поместните църкви виж тук: http://www.orthclass.com/zapr/5kal/10kvv.htm

[12] Повече за това залъгване виж тук: http://www.orthclass.com/zapr/5kal/9kongres.htm

[13] Поне в близките 800 години.

[14http://www.orthclass.com/zapr/5kal/5iul_lun.htm#str37

[15http://www.orthclass.com/zapr/5kal/15iordan.htm

[16http://www.orthclass.com/zapr/5kal/15tavor.htm

[17http://www.orthclass.com/zapr/5kal/12ujaskrai.htm

[18] За това чудо разказва игуменът на Зографския светогорски манастир схиархим. Амвросий (http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=2238081).

[19http://dveri.bg/9duuw. Виж т. [2].

[20] Изд. „Православна класика“, 2014. Стр. 92-149.

[21] Защото от въвеждането на „новия“ календар освен смутове и разстройване на богослужебния живот друго не може и да произлезе, нито пък е произлязло: http://www.orthclass.com/zapr/5kal/15valaamskimonah.htm
 

Други статии от същия раздел:

module-template13.jpg

 

 

Видеоколекция

2018 04 08 15 38 03
О.  Даниил Сисоев:
В един Бог ли вярват
християните и мюсюлманите

Модернисти