Вход

Православен календар

Св. Теофан Затворник за българо-гръцката църковна разпра

 

Гърците са виновни задето българите се стремят към отделяне. Те в началото не обърнали внимание на воплите на този голям и силен народ. Отвръщали се от него, ругаели го, обиждали го, клеветели го пред Портата и пред руснаците. Всичко това станало известно на народа, отвращението се увеличавало и ето го плодът.[1]

***

На практика българите не са виновни. Те не можели сами да се отделят от патриаршията и не се отделяли, а просели. Но когато просели, патриаршията трябвало да им даде просимото. Не дала? Е, тогава те устроили своето освобождение по друг начин. Ние как се отделихме от патриаршията? Престанахме да пращаме делегации и край. Така направили и те. Виновна е патриаршията. Техният събор, който осъдил българите, е върхът на безобразието. Там царял елинският γένος”.[2]

***

Мир, слава Богу! Не са ми известни точките от мирния договор. Носи се слух, че Солун и Атон ще бъдат дадени на българите. За нашите това е радост, а на гърците най-вероятно им тракат зъбите. Какво ли ще бъде управлението? Защото Атон е нещо като ставропигия на патриаршията. Все някак ще уредят нещата. Аз вече поздравих Арсений и всички атонци в негово лице.[3]

***

Господи, пощади атонците! Жалко ще бъде, ако тия мошеници гърците вземат всичко в свои ръце. Всичко ще съсипят. В края на войната трябва половината от Атон да бъде дадена на руснаците, а половината на българите. А гърците нека бъдат под тяхна власт.[4]

Превод: прот. Божидар Главев
 


[1] Записки неизвестного автора от 31.03.1863 г. о греко-болгарской распри с возражениями, и замечаниями, и пометами свт. Феофана // АРСПМ. Оп. 24. Д. 42. Док. 4330. Л. 2 об.

[2] Свт. Феофан Затворник, Письма, Выпуск 12, Письмо 1134.

Интересно защо св. Теофан е оставил в руския текст гръцката дума γένος. Защо, да речем, българите се определят от елинистите като етнофилетисти (тоест те са εθνοσ или φυλή – род, народност, племе, нация и пр.), а елинистите според светителя са γένος? Най-общо казано трите думи са синоними, които могат да се приложат към всеки народ (нация, народност, племе, род, раса и пр.). Но γένος звучи по-възвишено, по-благородно и дори превъзходно. Самите елинисти отдават явно предпочитание на думата γένος по отношение на гръцкия народ, именувайки така и небезизвестната школа във Фенер „Μεγάλη του Γένους Σχολή” – Великата Школа на Нацията. Тази школа, която формално се явява наследник на Патриаршеската школа, през ХІХ в. се оформя като истинска Алма матер на фанариотската великоелинистка идеология. Тъкмо в този контекст изразът „елински γένος” на свт. Теофан намира своето най-вероятно обяснение – бел. прев.

[3] Феофан (Говоров) еп. Собрание писем. Вып. 7. – М.: Типо-Литогр. И. Ефимова, 1900 (репр. переизд.: М.: Правило веры, 2000). стр. 108.

[4] Феофан (Говоров) еп. Собрание писем. Вып. 7. – М.: Типо-Литогр. И. Ефимова, 1900 (репр. переизд.: М.: Правило веры, 2000). стр. 107.

Други статии от същия раздел:

module-template4.jpg

 

 

Видеоколекция

2018 04 08 15 38 03
О.  Даниил Сисоев:
В един Бог ли вярват
християните и мюсюлманите

Модернисти