За добродетелите и пороците
Каква полза, братя мои, ако някой се въздържа от блудство и всяка друга плътска нечистота, а в замяна на това е славолюбив и сребролюбив? Защото блудството разлага тялото, а славолюбието и сребролюбието разлагат душата.
Каква полза за човека, ако той е чист от противоестествени грехове, а завижда и мрази брата си? Защото омразата към брата ти те прави убиец, понеже всеки, който мрази брата си, е човекоубиец (1 Йоан. 3:15)..., но който не се покае, ще бъде осъден на вечно мъчение...
Каква полза, ако някой не пиянства, но оскърбява брата си?... Кажи ми каква полза от поста, когато не достига кротост? И каква полза от кротостта, когато тя е съединена с нарушение на заповедите?...
Защо се осланяш толкова много на послушанието, когато си поробен от чревоугодието? Защото е невъзможно робът на корема да бъде и истински Божи раб.
Защо се хвалиш с много четене на Псалтира и други молитви, когато твоят ум блуждае тук и там и ти не разбираш това, което четеш? И особено, ако заради такова четене на Псалтира ти си небрежен към възложеното ти послушание или служение на братята...
Защо се надяваш много на телесните добродетели, за които се подвизаваш с труд и страдание, когато нерадиш за духовните работи? Или каква полза ще получи този, който върши и двете, и телесните и духовните работи, но пък осъжда своите братя?...
И пак, ако този е изпълнил всичко гореказано, не върши нищо от забраненото и братята си не осъжда, но по време на изкушение, когато трябва да претърпи неприятност, оскърбление и унижение, не го понася без смущение, или когато се смути от това неговото сърце, не потиска смущението си, и макар да не казва неподходяща дума, показва по външния вид на лицето си, че душата му се гневи, или пък за нещо друго си отмъщава – как такъв ще дръзне да се нарече раб и подражател на Христа, а не, напротив, Негов враг?!
Наставления за духовен живот, (преп Максим Изповедник и преп. Симеон Нови Богослов), Съставител и преводач † Сливенски митрополит Йоаникий, СИ, 2001 г., Слово 50, 1, с. 454,455,456-1.