Съветите на стареца
Като давал съвети, старецът Амвросий никога не настоявал те да бъдат непременно изпълнявани. Щом виждал, че някой не одобрява съвета му, той винаги прибавял както при лични разговори, така и в писмата си: „Впрочем разсъдете сами и както намирате, че е по-удобно за вас, така постъпете.”
Но дето виждал голямо смирение и готовност за послушание, там той не се стеснявал да каже: „Когато ви говоря, трябва да изпълнявате първата ми дума. Това ще бъде послушание на Божията воля. Моят характер е мек и аз отстъпвам, но това не е полезно за вашите души.” Намирали се и такива хора, които сами си решавали как да постъпят. Те вършели своята воля, но същевременно искали да знаят и мнението на стареца, както и да узаконят своеволието си и затова го питали: „Батюшка, как ще кажете да постъпя?” В такива случаи старецът с огорчение, но и с известна шеговитост отвръщал в рима: „Что реку человеку чудаку? И что возглаголю творящему свою волю?!” Неизпълняването на о. Амвросиевите съвети водело винаги към беди и нещастия, както показват следните примери:
Една жена довела при стареца своята дъщеря, която имала намерение да се омъжи за един млад човек. С това и майката била съгласна. Но съвсем неочаквано за тях батюшката благословил младата девойка да постъпи в манастир. Това не допаднало нито на майката, нито на дъщерята. След като се върнали у дома си, те извършили обратното. Девойката се омъжила за своя избраник. Впоследствие обаче животът им станал ужасен. Мъжът се пропил и семейството изпаднало в крайна мизерия.
***
Към някои посетители старецът се обръщал строго и с изобличения. Някой си млад човек се явил при батюшката с превързана ръка и му се оплакал, че с никакви средства не могъл да я излекува, а страшно го боляла! Старецът го прекъснал с думите: „И ще продължава да те боли! Защо ти си оскърбил майка си?” Момъкът се сепнал от тия думи и видимо се смирил. Като забелязал това, о. Амвросий изменил своя изобличителен тон и продължил вече по-меко: „Добро ли ти е поведението? Добър син ли си ти?”...
***
Трябва да отбележим, че в такива случаи старецът обикновено не бързал да помогне, считайки болестта за достойно небесно наказание и вярвайки твърдо, че Бог чрез временните страдания избавя грешника от вечни мъки и мъчения.
В тоя дух той утешавал – и устно, и писмено – мнозина наказани от Провидението люде. Така той писал и на една монахиня, грижеща се за оздравяването на една тежко болна сестра, чието минало било много порочно: „Спомни си, как св. апостол Павел е постъпвал. Не заповяда ли той да бъде предаден на сатаната за омаломощаване на плътта един такъв човек (голям грешник), та духът му да бъде спасен в деня на Господа нашего Иисуса Христа? (1 Кор. 5:5) Ето това е истинското човеколюбие! А ти се грижиш да избавиш човека от спасителното омаломощаване на плътта и да му доставиш временно спокойствие, прикривайки се зад мнимата душевна полза”...
Архимандрит Серафим, „Оптинските старци”, София, 1991