Вход

Православен календар

Христос и фарисеите

 

 

Протоиерей Александър Мен като коментатор на Новия Завет - част 3

Когато говори за конфликта между Христос и фарисеите, авторът на „Синът Човешки” допуска редица изопачавания, които са от съществено значение за разбирането не само на този конфликт, но и за вникване в самата същност на нравствения закон и смисъла на цялото дело на Христос.

Отец протоиереят представя Христос като някакъв религиозен новатор, отнасящ се твърде свободно към обредите, които фарисеите ценели високо (С. 141), и дори позволяващ си да променя някои от тях (С. 109). С това, според отец протоиерея, Христос предизвикал раздразнението на фарисеите, „за които била свойствена особен вид гордост”, поради това, че „зад гърба им стояла многовековна традиция” (С. 143).

Само че, според Евангелието, причината за конфликта е другаде. Нравственият недъг на фарисеите се състоял в това, че те, бидейки учители на Закона, не изпълнявали на дело заповедите на този Закон (Мат. 23:3). Именно оттук произтичала тяхната гордост, (тъй като само изпълнението на заповедите смирява човека), а не от някаква несъществуваща „многовековна традиция”, защото фарисейството възниква във времето след вавилонския плен и процъфтява към II-III век пр. Р. Хр.

Именно нежеланието да изпълняват заповедите на Закона, ги карало да въвеждат в замяна свои обредови предписания, които не изисквали най-главното и най-трудното – вътрешен духовен подвиг. И именно тези „предания на старците” не признавал Христос, защото били несъответстващи на същността на Закона. Христос не е отменял обредовите постановления на Закона, защото Той не е дошъл да наруши, а да изпълни (Мат. 5:17). И едва след като изпълнил всичко и след кръстната Му смърт, апостолите на Събора в Иерусалим (ок. 50 г.) признали почти всички обредови постановления на Моисеевия закон като незадължителни за християните (Деян. 15:29).

Същността на конфликта между Христос и фарисеите е в това, че за разлика от тях, Той учел като такъв, който има власт. При Него думите никога не се разминавали с делата, а те усещали това и се изпълвали със завист и с ненавист.

<< предишна || следваща >>

Антимодернизм.ру

Превод: Свещ. Божидар Главев





Други статии от същия раздел:

module-template3.jpg

 

 

Видеоколекция

2018 04 08 15 38 03
О.  Даниил Сисоев:
В един Бог ли вярват
християните и мюсюлманите

Модернисти