„На пасбището на горното Царство стадо, отче, си възпитал, и с жезъла на догматите като зверове си прогонил ересите, възпявайки: „Благословен Си, Боже на отците ни!” Втори канон на утренята, 7 песен, тропар |
Светоотеческо наследство
За ценността на човешкото изкуство
Това висше Изкуство на всемогъщия Бог, посредством което от нищо е било сътворено всичко (Ин. 1:3), наричано още и Негова Премъдрост, действа също и чрез майсторите, за да могат те да майсторят прекрасни и съразмерни неща. Макар те вече да произвеждат не от нищо, а от някакъв материал – дърво, мрамор, слонова кост, или някакъв друг материал, който бива оформян от ръцете на майстора.
За тълпата и славата
Що е това тълпа? Това е нещо шумно, многометежно, в по-голямата си част глупаво, носещо се без цел насам-натам като вълните на морето, съставено често от разнообразни и противоположни мнения.
Св. Григорий Палама за гордостта, тщеславието и славолюбието
Както дяволът е въплътена гордост и гордостта се явява неговата зла стихия, та затова, когато тя се смеси с човешката добродетел, взема връх над нея и унищожава тази човешка добродетел, така и смирението пред Бога е добродетел на добрите ангели и тя удържа победа над всяка човешка греховност на падналия човек, защото смирението се явява колесница за въздигане към Бога, подобно на тези облаци, които някога ще понесат онези, които ще пребивават с Бога в безкрайните векове[1][2].
За осъждането и неосъждането
„Не съдете, и няма да бъдете съдени; не осъждайте, и няма да бъдете осъдени; прощавайте, и простени ще бъдете” (Лука 6:37).
Тъй като Господ понякога казва: „не съдете по външност”, ала понякога заповядва: „съдете с праведен съд” (Ин. 7:24), то на нас не ни е напълно забранено да съдим, а показва различието на съда.
Светите отци за властта и властимащите
Някои човеци, докато не разполагат с власт, се оказват кротки и милостиви, но скоро щом получат власт, готови са да се разпореждат и да заповядват без много да разсъждават. Но ако им бъде отнета властта, оказва се, че после за тях са непоносими техните собствени постановления. Те, бидейки немъдри, не са познали своите немощи (св. Ефрем Сирин)[1].